Min triathlonlördag

En lagom vacker och ganska varm lördag i juli, ensam i Malmö – klart det blir triathlon. Speciellt som jag vanligtvis är i Köpenhamn i helgerna men nu fick chansen till en alldeles egen i Västra Hamnen. I de katalanska färgerna. Min katalanska favopolitiker har åter blivit borgmästare i Barcelona, Barça köpte Griezmann, fanns mycket att fira.

Tog den flerväxlade svarta ned till Kockum vid 9-tiden. Började värma upp för den utomordentlige Lasse Wahlunds utecykellika pass drygt tio minuter innan det startade. Så det blev nära 70 minuter spinning och väldigt varmt i den trånga lokalen. Drygt 20 cyklister och min favo-spinning kompis bredvid. Vi sporrar alltid varandra vilket gör spinningen extra kul eftersom vi fått nya gula Technocyklar och vi kollar lite på varandras displayer. Inte som tävling, vi befinner oss ofta i helt olika ”terräng” men det är intressant och lärorikt att se hur andra löser den fysiska ekvationen Kadens/Watt/Tid/ Motstånd.

Det var svettigt och jag som bara druckit kaffe och aldrig har med vatten till entimmespass blev törstig efter tre kvart. Steg av, gick ut och drack några deciliter. Fanns ingen anledning att pressa och jag hade redan tappat drygt en liter vätska på golvet…

Var lite seg i benen från början eftersom jag körde två cykelpass i går kväll, först15 km på höghjulingen för att testa ny sadelposition och sedan 45 min på spinningcykel. Testade lite under sista kvarten av Lasses pass. För två år sedan stod jag 2/3 av ett grupppass. Nu är jag så svag att jag satt i backe och körde 350 Watt ett par minuter och landade på 162 i puls (ca 95%). Sedan ställde jag mig upp, sänkte kadensen betydligt men fast jag bara körde ca 220 W så steg ändå pulsen till 165 efter en minut – så svag är jag i de muskelgrupperna.

Testade också sprint på hyfsat motstånd några gånger. Idén var att hålla 650 W i 40 sekunder med 130 i kadens vilket inte är ovanligt på höghjulingen. Fast efter 20 sekunder började jag dala och kom i mål på 520 W. Det märkliga var att pulsen aldrig gick över 148 – enligt klockan. Men så var jag också ganska utvilad före. Men det hände flera gånger att jag tyckte jag närmast maxade men ändå låg pulsen stadigt på 147-149 slag (cirka 85%) efter de inledande tio minuterna. Jag förmodar att det var trötta ben som gjorde att det kändes tyngre och mer påfrestande än vad hjärtat uppfattade det.

Efter svettig selfie, cyklade jag ned till Scaniabadet, stod en stund ensam i solen och såg ut över ett alldeles jämt, golvlikt sund, såg ut över bron, CPH och allt vatten. För att sedan dyka i – de ögonblicken när kroppen är i fritt fall och man träffar vattenytan och det kallare vattnet omsluter en är en alldeles fantastisk känsla för en varm kropp. Likt en mental orgasm.

Så tog jag cykeln hem, duschade, drack min smoothie med extra Helt ärligt protein på balkongen och sedan snabb cykel ned till Louise och yogan. 70 minuter som blir väldigt fysiskt krävande, i fall du vill, efter en halvtimmes uppvärmning. Finns många chanser att verkligen utmana kroppen och jag blev naturligtvis lite svett – men också väldigt avslappnad överallt. Gillar att hon guidar avslappningen genom kropp och organ.

Louise är klok, lugn, och ger hela tiden valfrihet – ingen ska behöva känna sig utanför, eller alltför bra. Louise är bästa yogainstruktören jag någonsin haft.

Efter ett sådant pass är kroppen så pass avslappnad att nästan all träning är omöjlig, det är ju 70 minuter avancerad, dynamisk stretching som ibland är svår och stentuff. En gång satte jag mig på ett spinningpass direkt efter yogan men jag var helt borta – musklerna i benen svarade inte, fick lifta i mål med en servicebil.

Vissa muskelgrupper går faktiskt att träna. Jag körde balansövningar, bland annat squats på Pilatesboll och sedan bänkade jag 50 kg x 5 x 5 efter en uppvärmming på 40 kg x 15 x1. Utan failure, för ovanlighetens skull. Jag har precis börjat bänka så jag tror här finns en hyfsat stor potential.

Magnus, med segelbåt i bakgrunden.

Sedan tillbaka till Scaniabadet och lite längre simning än förra gången, både bröst och crawl. Varefter jag tog hem, duschade och käkade frukost på balkongen vid 14-tiden. Omelett på olivoljestekt lök och rödbetor, fetost och färsk timjan. Plus salt och mycket svartpeppar. Plus ett par hemmabakta jättebullar med smör, ekologisk lök, prociutto, Dijonsenap och persilja. Och apelsinjuice.

Hade egentligen tänkt köra ett höghjulspass i kväll men jag sparar nog rumpan och vaderna till passet i morgon bitti då det förhoppningsvis är färre människor på cykelbanan…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )